سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار و مطالب خواندنی

نرم افزار پخش مویرگی - پلاک خوان - گیت کنترل تردد

«PTSD» کابوسی برای سربازان آمریکایی

    نظر

جنگ زده

 پس از جنگ داخلی آمریکا، بیش از نیمی از بیماران روانی که در موسسات نگهداری می‌شدند، سرباز بودند. در این زمان «اختلال استرس پس از سانحه» یا به اختصار «PTSD» به عنوان یک بیماری برای سربازانی که از جنگ بازگشته‌ بودند، شناخته شد.

اختلال استرس پس از سانحه یکی از اختلالاتی است که بعد از مواجه شدن فرد با واقعه آسیب زا مانند جنگ، تجاوز، آدم ربایی و ... بروز می‌کند. اگر فردی شاهد آسیب جسمانی و مرگ غیرمنتظره یکی از عزیزان خود باشد، می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. علایم اصلی این اختلال یادآوری و تجربه مجدد سانحه در خواب و بیداری، اجتناب شدید از یاداوری خاطرات آن سانحه، تحریک پذیری و برانگیختگی شدید، افسردگی, اضطراب وحملات وحشتزدگی (panic disorder) است. اغلب مبتلایان به «PTSD» گوشه گیر, عصبانی و حساس به سر و صدا هستند و گاه به خاطر عذاب وجدان از زنده ماندن احساس گناه می‌کنند. برخی اوقات شدت افسردگی در این بیماران باعث خودکشی آنها می‌شود.

به طور میانگین هر ساله 6 هزار و 500 کهنه سرباز آمریکایی دست به خودکشی می‌زنند که این آمار بسیار بیشتر از تعداد کل کشته‌های ارتش آمریکا در افغانستان و عراق است.

روان‌شناسان می‌گویند تقریبا تمام کسانی که درطول عمر خود بیش از 40 روز در خط مقدم یک جبهه جنگی حضور یافته‎اند، احتمالا تا پایان عمر خود به نوعی با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم خواهند کرد. برخی از اینکهنه سربازان فشار روانی را در کنار نقض عضو تحمل می‌کنند و این وضعیت به گونه‌ای دشوار است که غالب آن‌ها تصور می‌کنند سربار جامعه شدند. این وضعیت تا جایی پیش می‌رود که برخی به فکر انتخاب راه خودکشی می‌شوند و تحمل انتظار برای مرگ را هم ندارند.

مستند «wartorn» یا «جنگ‌زده» اثرات مزمن و اضطراب‌های ناشی از «PTSD» بر روان نظامیان و مردمی که از نزدیک شاهد جنگ بودند را در طول تاریخ آمریکا، از جنگ‌های داخلی این کشور تا جنگ‌های مدرن عراق و افغانستان مورد بررسی قرار می‌دهد. اثراتی که ناشی از دیدن خونریزی‌هایی است که در طول جنگ‌ها رخ می‌دهد.

جیمز جونیور گاندولفینی بازیگر آمریکایی، ایتالیایی تبار، سازنده «wartorn» است. او این فیلم را در ساعت 2010 ساخت و 3 سال بعد در 19 ژوئن 2013 در سن 51 سالگی به دلیل حمله قلبی در رم درگذشت.